I 2015 gjennomførte Digital Agenda en utredning med prislapper på henvendelser til det offentlige:
Type henvendelse |
Kostnad per. henvendelse |
Brev og e-post |
kr. 110,- |
Personlig fremmøte |
kr. 80,- |
Tlf. samtale |
kr. 40,- |
Selvbetjening på nett |
kr. 3,- |
Tabellen taler for seg selv. At besøkende kan løse oppgavene sine selv sparer det offentlige noe enormt - både i tid og penger.
Utregningen ble utført i 2015, og vi kan bare anta at disse prisene har steget siden den gang.
Manuelle prosesser er dyrt
Vi vil utfordre deg til tenke gjennom arbeidsuken din:
- Har det vært papir involvert på noen måte?
- Har du kopiert, scannet eller skrevet ut noe?
- Har det kommet post inn til organisasjonen?
- Har du sendt noe post ut av organisasjonen?
- Hvor mange telefoner har kommet inn til sentralbordet?
Og til slutt: Kunne det vært løst digitalt?
La oss ta et enkelt regnestykke. Dersom en kommune i snitt får 25 e-post henvendelser og 25 telefonhenvendelser per dag - hvor stor kostnad blir det for kommunen i løpet av ett år?
- 25 telefoner x 40 kr = 1 000 kr per dag
- 25 e-poster x 110 kr = 2 750 kr per dag
- 3 750 kr per dag x 230 virkedager i året
Totalt koster det kommunen 862 500 kr å besvare disse henvendelsene.
Da blir det store spørsmålet: hvor mange av disse henvendelsene kan digitaliseres eller automatiseres, og hva er prislappen?
Ressursutnyttelse og gevinster for organisasjonen
Ved å digitalisere tjenestene i organisasjonen kan du oppnå store kostnadsbesparelser ved at du fjerner manuell saksbehandling og lar innbyggerne løse oppgavene sine selv. Da kan de ansatte bruke tiden sin på mer nyttige og verdiskapende oppgaver.
Fant du artikkelen interessant? Da anbefaler vi deg å også lese: