Planlegger du å forenkle behandlingsprosessen for byggesøknadene som kommer inn til kommunen? Da har du mye å glede deg til.
Vi i ACOS har bistått mange byggesaksavdelinger rundt om i de norske kommuner, og erfaringen er alltid den samme: Ved å erstatte den manuelle saksbehandlingen med automatiserte prosesser, kommer gevinstene omtrent umiddelbart!
Så hvordan kommer du i gang, sånn i praksis? Her har du 4 gode råd:
Å søke kommunen om byggetillatelse er et krav – men ikke en glede, vil nok mange mene. For dersom byggesakssøknadene må leveres til kommunen i papirformat eller via e-post, oppleves søkeprosessen både tidkrevende og tungvint for søkeren. Og hva blir konsekvensen for deg og dine kolleger ved byggesaksavdelingen? Jo, at dere bruker frustrerende lang tid på å behandle ufullstendige byggesøknader hvor nødvendige opplysninger og dokumenter mangler.
Det første steget for en mer effektiv behandling av byggesøknader, er derfor å gjøre søknadsprosessen så enkel som mulig – både for innbyggere og næringsliv. Da øker også sannsynligheten for at byggesøknadene dere mottar er komplette og riktig utfylt. Vinn-vinn for alle parter!
Så hvordan forenkler du søknadsprosessen? Digitalisering.
Bli kvitt papir og e-postsøknader ved å ta i bruk eByggesøknader (digitale byggesøknader), og strukturer dataene som kommer digitalt inn til dere i kommunen.
Les også: Strukturert datafangst er første steg til automatisert saksbehandling
Karmøy fikk det til – med imponerende resultater! La oss se på noen spennende tall fra kommunen i Rogaland:
Takket være råd nummer 1, er det enkelt for den spente søkeren å fylle ut ebyggesøknaden sin digitalt – hurra! Nå er det viktig at søknaden lander trygt hos riktig person i kommunen.
Det store spørsmålet blir derfor:
Hvor godt fungerer mottaks- og behandlingssystemet som tar i mot søknadene som kommer inn?
For deg som er byggesaksbehandler eller leder, vil et godt og velsmurt mottaks- og behandlingssystem utgjøre stor forskjell på hvor effektiv arbeidshverdagen oppleves. Effektiviteten blir ikke bedre enn systemet, så vær både ærlig og grundig i vurderingen av dagens løsninger.
For eksempel anbefaler vi å integrere mottaks- og behandlingssystemet mot Fellestjenester BYGG (FtB). FtB er en digital regelverksplattform, som:
Behandlingsprosessen i 3 steg Et eksempel med løsningene ACOS Mottak og Eiendom+
|
Prosessen med å motta, behandle og innvilge/avslå byggesøknader – så vel som kommende planforslag – kan være omfattende. Det er derfor viktig å innarbeide gode rutiner og metoder som gir deg full styring på søknadsprosessen, fra start til slutt.
Ta en sjekk med dine kolleger i byggesaksavdelingen:
Hvor god kontroll har dere på ...
Dersom du bruker eiendomsløsningen Eiendom+, skal du ha full kontroll.
Da vil blant annet ...
Når du følger de tre første rådene, vil du oppleve store gevinster omtrent med én gang. Men hvorfor stoppe der?
La oss ta det et steg lenger: Utnytt gevinstene – og skap enda flere gevinster!
Her er et spennende eksempel med Nasjonal produktspesifikasjon for plan- og byggesak (NPS) og ACOS WebSak med Eiendom+:
Ved å utnytte KS sin standard NPS 3.1 og Eiendom+, kan du behandle de ikke-standardiserte fagområdene – ikke bare de standardiserte eiendomssakene. Du følger den samme standardiserte behandlingsmetodikken, men mot annet lovverk for disse sakstypene:
Der det mangler nasjonale sjekklister, kan du som jobber i Eiendom+ bruke ACOS sine egne kontrollister. Disse har vi selv tilrettelagt for, slik at du kan forvalte dem lokalt.
La du merke til at de fire rådene til sammen dekker hele behandlingsprosessen av byggesøknadene?
Vi anbefaler deg å følge rådene i den samme rekkefølgen som du leste dem:
Du har mye moro i vente. Vi heier på deg!
Lene Melås Hellesøy
|
Har du spørsmål?
|
Skrevet av Kristin Elisabeth Larsen