– Man må ha litt spenning i hverdagen, tenkte Karmøy kommune. Det var akkurat det de fikk med den nye skjemaløsningen fra ACOS.
Da Karmøy kommune fikk spørsmål om å være først ute med å designe digitale skjema i nye Interact+, grep de sjansen med begge hendene. Men hvorfor ønsket kommunen å bygge skjemaene sine selv?
Vi stilte spørsmålet til Sævar Solheim, leder for digitalisering og dokumentsenteret i Karmøy kommune. Han deler ivrig fra Karmøys erfaringer med skjemabygging i Interact+. Sævar avslører også hemmeligheten bak et godt innføringsprosjekt, og synergieffektene av å bruke løsninger som spiller på lag – på tvers av arkiv, CMS og digitale skjema.
En grundig evaluering av kommunens skjemaer åpnet øynene til Sævar og kollegene hans: – Vi må tenke nytt!
Rutinen fram til nå hadde vært å bestille alle skjema fra et eksternt selskap. Dette føltes trygt, men var verken fleksibelt eller effektivt. Kommunen tok derfor kontakt med ACOS, som var i ferd med å lansere den nye skjemabyggeren Interact+. Karmøy fikk nå et spennende valg:
|
Sævar Solheim, Karmøy kommune |
Beslutningen om å gå direkte over på Interact+ viste seg raskt å være et godt valg for gjengen i Karmøy:
– Interact+ er en løsning som er både intuitiv og kraftfull. Det er en god kombinasjon, som vi er veldig fornøyde med.
Dette forteller Sævar, som også har gode forklaringer på hva som gjør skjemabygging i Interact+ så enkelt:
– Vi bruker drag-and-drop og andre enkle funksjoner, som lar oss sette opp enkle logikker i skjemaet. Samtidig har vi mulighet til å gjøre det mer avansert om vi ønsker, med blant annet koding og C#.
Den vakre øykommunen i Rogaland har, med sine 43 000 innbyggere, et stort skjemabehov. Overgangen til Interact+ gav derfor merkbare resultater – med én gang.
– En umiddelbar gevinst er at vi kjapt kan lage enkle og sikre skjema med pålogging – helt uten hjelp, forteller Sævar fornøyd.
For nå trenger ikke kommunen å henvende seg til en ekstern leverandør hver gang et nytt skjema skal lages. Dette ble viktig da kommunestyret vedtok å gi støtte til el-sykkel. Vedtaket utløste et behov for å raskt få på plass et skjema som både kunne ta imot søknadene og identifisere søkeren med BankID.
– Det er ofte slik med politiske vedtak, at iverksettingen må skje fort. I dette tilfellet fikk vi raskt satt opp et enkelt skjema med all nødvendig informasjon, forklarer Sævar.Åkrasanden i Karmøy kommune. Foto: Torgeir Henden
Eksempelet med el-sykkel viser hvor fleksibelt skjemabygging kan være. Fleksibelt er også ordet Sævar bruker for å beskrive en av de største fordelene med den nye skjemaløsningen.
|
Sævar Solheim, Karmøy kommune |
Det er ikke bare gjengen med kontorplass på kommunehuset som jubler over de flotte skjemaene som nå rulles ut. Det gjør også Karmøys innbyggere.
Ved overgangen til Interact+, gjorde Sævar og kollegene en stor ryddejobb for å forbedre kvaliteten på hvert enkelt skjema.
– Vi forenklet skjemaene, vasket språk og innhold, og tok vekk unødvendige felt og informasjon vi ikke trenger, forklarer Sævar.
Målet er å tilby innbyggerne en bedre skjema-opplevelse:
![]()
|
Sævar Solheim, Karmøy kommune |
Digitalisering er et viktig satsningsområde i Karmøy. Overgangen til å bygge skjema selv ble derfor en naturlig del av kommunens digitaliseringsprosess.
– Med Interact+ er det lavere terskel for å digitalisere skjemaene. Vi har færre papirskjema og flere digitale skjemaer.
Dette forteller Sævar, som deretter forklarer at digitale skjema kan sendes direkte inn til riktig sak i arkivet – uten å behandles manuelt i mottaket.
– Denne automatiseringen er gull verdt i en travel arbeidshverdag, sier han med et smil.
Da Karmøy kommune gikk til anskaffelse av Interact+, hadde de et godt utgangspunkt: De var allerede kunde av ACOS.
– Det gir synergieffekter når vi samler både arkiv, CMS og skjemaløsning hos én aktør. Det gjør arbeidsprosessene sømløse og enkle, sier Sævar.
Og et skjema er ikke et skjema, skal vi tro gjengen i Karmøy. Det er en del av en helhetlig prosess. For med flere produkter fra ACOS, henger hele arbeidet sammen – både arbeidsflyt, tjenestedesign og hele brukerreisen.
![]()
|
Sævar Solheim, Karmøy kommune |
Sævar er ikke i tvil: God dialog er veien til suksess! Som første kunde på Interact+, ble derfor samarbeidet med ACOS særlig viktig gjennom hele innføringsprosjektet.
– Vi hadde en Teams-kanal som var veldig aktiv, noe som var helt topp for vår del. Vi trengte ikke å melde inn supportsaker når det dukket opp spørsmål. Vi setter stor pris på den direkte kontakten med ACOS, som var helt avgjørende for å lykkes med prosjektet.
Sævar forteller videre at Karmøy kommune alltid har hatt et godt kundeforhold med ACOS. De opplevde derfor å være i trygge hender gjennom hele prosessen.
– Vi er fornøyde med innføringen. Vi fikk god informasjon og veiledning i forkant av prosjektet, og veldig tett oppfølging underveis.
Sævar kan avsløre at det har sine fordeler å være tidlig på ballen med et nytt produkt:
– Som første kunde på Interact+, har vi fått være med å påvirke utviklingen av produktet. Det synes vi er kjekt. Jeg føler at vi har litt å bidra med også, forteller han.
Det kan vi i ACOS Bekrefte Nå gleder vi oss til videre samarbeid med de dyktige skjemabyggerne i Karmøy kommune!
Dette er skjemaløsningen Interact+
✅ Bygg logikk med drag-and-drop, helt uten å måtte kode ✅ Gjør det enkelt for deg å lage gode og smarte skjema, som effektiviserer og automatiserer dine prosesser ✅ Samler inn strukturerte data, og avleverer disse på riktig plass i fagsystemene eller arkivet ✅ Kan integreres med nasjonale felleskomponenter og andre fagsystemer ... for å nevne noe. |
![]() |
Klar for å bygge enkle og smarte skjema?Ta kontakt med Herman for en spennende prat! |
Skrevet av Kristin Elisabeth Larsen