Start med å finne tjenesten som virksomheten skal utvikle eller forbedre. Hva ønsker dere å oppnå, og hvordan er dagens situasjon? Finn ut hvem som bruker- og jobber med tjenesten. Deretter kan du sette sammen et tverrfaglig team.
Snakk med brukerne og ansatte som jobber med tjenesten og få deres historier. Hva fungerer bra, og hva fungerer dårlig? Finn mønstrene i det som blir sagt. På den måten kan du lettere identifisere de viktigste problemene - som du skal løse!
Basert på innsikt vil du nå kunne tegne innbyggerreisen steg for steg. Husk å få med alle viktige roller, og se innbyggerreisen opp imot interne arbeidsprosesser. Marker tydelig hvor smertepunktene ligger.
Som et steg videre kan du ta de viktigste problemene og lage ulike løsningsforslag. Involver innbyggerne så mye som mulig i denne prosessen. De beste løsningene blir laget sammen med brukeren - og ikke bare for brukeren!
Bruk løsningsskissen og lag en prototype. Dette trenger ikke å være avansert, men kan gjerne løses ved hjelp av enkle verktøy som blyant, tusj og papir. Visualiser løsningen best mulig og test den på innbyggere og ansatte. På denne måten kan du lære og justere løsningen raskt, og dermed redusere risiko for uforutsette feil når løsningen skal realiseres.
Har du lyst til å lære mer?