Alt du trenger å gjøre er å følge fire smarte steg, så er du plutselig over målstreken!
Gjennom brukertesting kan du observere hvordan nettsidene dine blir brukt av ekte brukere. Dette gir deg et solid grunnlag for å ta informerte valg om hvordan du kan gjøre nettsidene dine enda bedre. For hvem vet vel bedre hvordan nettsiden bør fungere, enn de som faktisk besøker den?
Kundene våre som brukertester jevnlig, høster store gevinster.
De har oppnådd å:
"Brukertesting er jo så vanskelig, dyrt og tidkrevende!"
Kommer denne tanken snikende?
Vift den vekk – dette fikser du!
Start enkelt, og prøv deg fram. Vi hjelper deg på veien.
Du kan dele opp brukertestingen i fire steg:
Det første du og dine kolleger må gjøre er å avklare to ting:
Konkrete eksempler på dette finner du i vår nedlastbare brukertestpakke.
Kan dere svare på disse spørsmålene er dere godt på vei:
Når dere har svart på disse spørsmålene er dere klare for å rekruttere brukere. Det kan være lurt å bruke flere kanaler for å nå ut til de riktige testpersonene.
Her er noen forslag:
Så kommer du til det aller gøyeste – selve brukertesten!
Det er nå brukeren skal klikke seg rundt på nettsiden og løse oppgavene du som testleder gir underveis.
Her er et eksempel på hva en oppgave kan være, dersom temaet er barnehageplass: "Du venter barn i mai, og vil at barnet skal starte i barnehagen når det er ett år. Når bør du søke om barnehageplass?"
På brukertesten har du med deg en eller flere kolleger i rollen som observatør. Observatørene noterer ned hva brukeren sier og gjør, men deltar ikke i samtalen.
Du trenger ikke avanserte verktøy eller teknikker for å gjennomføre brukertesten, men det kan være lurt å lage en kjøreplan med alle oppgavene.
Her er noen tips for gjennomføringen:
Når brukertesten er gjennomført, sitter dere sannsynligvis igjen med masse innsikt – hurra! Men ofte er den uoversiktlig og rotete.
Det er her analysen kommer inn.
Å analysere kan kanskje høres ut som en komplisert oppgave, men det kan faktisk være ganske lett!
Alt du trenger å gjøre er å følge disse fire stegene:
Det siste som gjenstår, er å presentere funnene og tiltaksplanen for lederne og kollegene dine.
Hvorfor er dette viktig?
Jo, av flere grunner:
Vi elsker å høre at kundene våre jobber med brukertesting!
Hvorfor? Fordi vi vet at det funker!
Vi skulle bare ønske at enda flere gjorde det. Derfor har vi laget en gratis startpakke til deg og dine kolleger.
Her finner dere alt dere trenger for å komme i gang med brukertestingen. Pakken er delt inn i de fire stegene i en brukertestprosess, og inneholder ferdiglagde maler for hvert av stegene – klar til bruk!
|
Våre flinke konsulenter står alltid klare til å hjelpe deg! Gi et vink til Jørgen! 👋🏼 |