Kommunen får i snitt 3 000 henvendelser i året på telefon og e-post fra innbyggere som ønsker betalingsutsettelse på fakturaer fra kommunen. Å behandle disse manuelt er tidkrevende. Eller, mer korrekt: Det var tidkrevende.
Kristiansund kommune sender alene ut 80.000 faktura i året. Av disse går hele 20% over forfallsdato, og en saksbehandler bruker i snitt 10 minutter på hver samtale og behandling.
Les også: "La innbygger følge saken sin på Min side"
Kristiansund kommune er en del av IKT samarbeidet, IKT Orkidé, som består av 9 kommuner i Møre og Romsdal. Kommunene utvikler også egne tjenester til Min side og er godt fornøyd med rammeverket fra ACOS som muliggjør flere digitale tjenester for innbyggerne, forteller Svein Taknæs i IKT Orkidé.
"Min side fra ACOS er en fleksibel løsning der du enkelt kan koble på nye tjenester selv. Fleksibiliteten består i at vi kan velge blant åpne gratisløsninger, løsninger vi utvikler selv eller hyllevare fra ACOS. Løsningen har vært driftssikker og som administrator er den svært lett å både sette opp og administrere. Vi er svært fornøyde med samarbeidet vi har hatt, og har med ACOS. Det har vært både smidig og innovativt." - Svein Taknæs, IKT Orkidé |
Ved å tilby personlig informasjon på innloggede sider, har innbygger nå mulighet til å søke om betalingsutsettelse direkte på nettsiden. Dette gir mange gevinster for kommunen:
Har du spørsmål om Min side-løsningen? Eller ønsker du tips til hvordan du kan tilby gode innbyggertjenester?