Type henvendelse | Kostnad per. henvendelse |
Brev og e-post | kr. 110,- |
Personlig fremmøte | kr. 80,- |
Tlf. samtale | kr. 40,- |
Selvbetjening på nett | kr. 3,- |
Vi vil utfordre deg til tenke gjennom arbeidsuken din:
Og til slutt: Kunne det vært løst digitalt?
La oss ta et enkelt regnestykke. Dersom en kommune i snitt får 25 e-post henvendelser og 25 telefonhenvendelser per dag - hvor stor kostnad blir det for kommunen i løpet av ett år?
Totalt koster det kommunen 862 500 kr å besvare disse henvendelsene.
Da blir det store spørsmålet: hvor mange av disse henvendelsene kan digitaliseres eller automatiseres, og hva er prislappen?
Ved å digitalisere tjenestene i organisasjonen kan du oppnå store kostnadsbesparelser ved at du fjerner manuell saksbehandling og lar innbyggerne løse oppgavene sine selv. Da kan de ansatte bruke tiden sin på mer nyttige og verdiskapende oppgaver.
Fant du artikkelen interessant? Da anbefaler vi deg å også lese: