Overskriften er avgjørende for om leseren finner frem til riktig artikkel, og forstår hva artikkelen skal handle om. Du bør derfor:
Lage korte, konsise titler
Bruke ord brukeren forstår og søker etter
Sørge for at tittelen gir mening uten hjelp fra ingressen
En overskrift skal aldri være kursiv, understreket eller i fet skrift
Tips! Få frem verbet. Skriv «Søk barnehageplass», ikke «Søknad om barnehageplass»
Rett bruk av overskriftsnivå er viktig for bedre lesbarhet og universell utforming. Den viktigste huskeregelen er du skal bruke overskrift 2 (H2) på alle mellomtitler.
Under ser du et eksempel fra ACOS CMS:
Bilde 1: Overskrifter i ACOS CMS
Ingressen skal beskrive hva leseren finner på siden, og hvilken hjelp de kan få.
Lag korte ingresser, maks 30 ord eller en til to setninger
Sjekk at du bruker tekst Normal tekst i ingress
Ingressen skal kort oppsummere sidens hovedpoeng
Tips! Les ingressen høyt. Da vet du om den fungerer.
👎 Unngå å skrive slik
Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess og sikre likebehandling av barn og av offentlige og private barnehager. Vi har full barnehagedekning, og hovedopptakets søknadsfrist er 1. mars.
👍 Skriv slik
Du kan søke om barnehageplass hele året. Ønsker du barnehageplass fra august må du søke senest 1. mars. Søk barnehageplass
Unngå lange setninger og avsnitt. Det er vanskeligere å lese, og ikke i henhold til universell utforming.
Sjekk at du bruker tekst Normal tekst i brødtekst
Del opp lange tekster i avsnitt med mellomtitler i Overskrift 2
Lag avsnitt på 40–50 tegn eller fire til fem linjer
4. Lenker
Skriv meningsbærende lenker som forteller leseren hvor de havner ved å trykke på lenken. Ikke vær redd for lange lenker.
Lenk hele teksten, 7 til 12 ord fungerer godt
Gi lenken et meningsfullt navn som forteller leserne hvor de havner
Sjekk at lenken peker riktig sted etter at du har publisert siden
👎 Unngå å skrive slik
👍 Skriv slik
Hva er best?
Få tilsendt de 6 siste tipsene og
komplett skriveguide her: