Klarspråk vil si å gjøre informasjon tilgjengelig for de som trenger den.
Det vil si at mottakerne skal:
Det kan for eksempel være å fylle ut en søknad, eller å forstå om de har rett på et tilbud eller tjeneste.
Så la oss se litt nærmere på kriteriene for klarspråk:
De som besøker nettsiden skal finne det de trenger. Mange finner veien via Google, men det skal også være enkelt å navigere ved hjelp av søk, meny og inngangsknapper på nettstedet.
Bruk ord som målgruppen kjenner – ikke fagbegrep.
Hva tror du brukerne søker etter?
Når brukerne har funnet informasjonen, skal det være enkelt å forstå den.
Du gir brukerne en god opplevelse dersom de forstår
Kjenn målgruppen og vit hvilken informasjon de trenger. Ta utgangspunkt i dette når du utformer teksten. Verken mer eller mindre. Les mer om hvordan du skriver gode tekster til nettsiden.
Til slutt skal brukerne kunne bruke informasjonen til å gjøre det de skal. Det betyr at de for eksempel skal kunne fylle ut et søknadsskjema uten å kontakte deg for spørsmål, eller at det er tydelige veier videre til andre tjenester eller innhold.
Gjør søknadsskjema tilgjengelig på den aktuelle siden, ikke gjem det vekk på en samleside for skjemaer. Brukertest gjerne skjemaet for å sikre at det er enkelt å fylle ut.
1,5 millioner nordmenn sliter med å forstå skriftlig kommunikasjon fra det offentlige. |
Halvparten av disse kontakter det offentlige for å få hjelp.
Dårlig språk i statlig sektor koster samfunnet årlig 300 millioner kroner. Tar vi med prisen det koster å ha dårlig språk i kommunal sektor er tallet langt høyere.
Kostnaden kan også være høy for de som går glipp av tjenester de har rett på, på grunn av dårlig språk.
Klarspråk er ikke bare viktig for brukerne, men kan også gi store gevinster for organisasjonen din.
Husk at: Klarspråk ikke bare gjelder nettsider, men all kommunikasjon!
|
Så det vel ikke annet å gjøre enn å hive seg rundt og skrive klart? I hvert fall når det er disse godene du kan se frem til.