Som webredaktør har du en viktig jobb: Du må implementere gode praksiser, som sikrer at nettsiden leverer den beste brukeropplevelsen og oppnår de målene den skal.
Her er litt hjelp på veien – i form av 7 tips som kan være med å sikre at nettsiden leverer som forventet:
1. Lag gode rutiner
Rutiner er fundamentet for en effektiv webredaksjon. Så hvordan lykkes du med rutinene? Her er det to nøkler du må ha kontroll på:
-
Du må først forstå at webarbeid foregår kontinuerlig. Det vil si at de gode rutinene du etablerer, ikke bare må fungere i de rolige periodene, men også i de travle.
-
Deretter kan du definere klare arbeidsprosesser, ansvarsområder og tidsrammer for vedlikehold. Dette sikrer at innholdet er oppdatert, nøyaktig og i tråd med dine mål.
2. Skap ett tydelig kontaktpunkt til webgruppen
Både kolleger og publikum trenger en enkel måte å komme i kontakt med dere på. I dag er det et kjent problem at webgrupper blir kontaktet i mange ulike kanaler, og det stjeler både tid og oversikt.
Høres det kjent ut?
For at dere skal jobbe mest mulig effektivt, lønner det seg å lande på én kanal.
Kolleger kan for eksempel kontakte dere på en e-postadresse som alle i webgruppen har tilgang på.
For publikum er det viktig å etablere en tydelig kanal der de kan gi tilbakemeldinger, foreslå forbedringer eller rapportere feil. Det kan for eksempel løses med å sette inn et felt på nettsiden som heter: "Fant du det du leter?".

Bilde: Hentet fra nettsiden til Nordland fylkeskommune
Husk! 💡 Henvis til kontaktpunktet hvis du blir kontaktet på andre måter.
3. Be om beslutningsmyndighet
Du som jobber tett på nettsiden, har en unik innsikt i hva som fungerer, og ikke fungerer. For å kunne handle raskt og effektivt, må du ha mandat til å ta visse avgjørelser. Dette kan omfatte godkjenning av nytt innhold, endringer i design eller implementering av nye funksjoner.
4. Vær åpen for å avslå forslag
Som en del av webredaksjonen vet du hvordan det føles når kollegene dine står i kø for å få informasjonen sin ut på nettsiden.
Men bør alle få viljen sin? Se for deg at alle hadde fått en knapp på forsiden. Hvordan hadde den forsiden blitt seende ut?
Ikke alle forslag som kommer inn vil være gjennomførbare, eller i tråd med nettsidens mål. Vær ærlig og høflig når du avviser forslag, og begrunn gjerne avvisningen – det viser at dere har vurdert forslaget.
5. Ha faste redaksjonsmøter
Hold regelmessige redaksjonsmøter der webgruppen kan diskutere fremdrift, resultater, og nye idéer. Det fremmer samarbeid og erfaringsdeling, og øker sjansen for å identifisere områder som kan forbedres. Sett en tydelig agenda for disse møtene, slik at de blir effektive og konkrete.
6. Bygg videre på det som fungerer
Analyser nettsidens ytelse ved hjelp av statistikkverktøy. Identifiser hva som tiltrekker brukere, hvilke sider de besøker mest, og hvilke tjenester som er populære. Bygg videre på disse suksess-områdene.
7. Sett tydelige mål for nettsiden
Definer klare mål for nettsiden basert på organisasjonens overordnede strategi.
Her er tre kjappe eksempler:
- Færre telefoner til sentralbordet
- La publikum finne, forstå og utføre oppgavene de kom for
- Økt innbyggerengasjement
Målene er viktige fordi de gir dere retning og gjør det enklere å evaluere suksess.
Noen siste visdomsord ...
En nettside er en dynamisk plattform som krever kontinuerlig innsats og oppmerksomhet.
Følg de syv tipsene, og bidra til å skape en nettside som:
- effektivt kommuniserer med målgruppen
- gir verdifull informasjon
- reflekterer organisasjonen verdier
Husk at suksess ikke oppnås over natten, men gjennom vedvarende innsats og kontinuerlig forbedring.
Lykke til, kjære webredaktør – Dette blir bra!
Ønsker du vår hjelp?
Da er "kontakt oss"-knappen bare noen tastetrykk unna. Vi er her for deg! 👋