Googles søkeresultat

SEO - Hvordan bli mer synlig i Googles søkeresultat?

Hva er det egentlig som styrer hvilket treff som kommer øverst på søkeresultatet på Google? 

Hva er SEO og er det noe du trenger å tenke på i det offentlige? Og hvordan kan du komme i gang?

Målet med denne artikkelen er at du skal få en økt forståelse for dette fagfeltet, og noen gode metoder for å komme i gang med SEO.

Kort fortalt

Søkemotoroptimalisering forkortes ofte til SEO etter det engelske uttrykket Search Engine Optimalisation. Dette handler om å optimalisere nettstedet så godt som mulig, slik at det fungerer godt for søkemotorer. 

Før i tiden var det vanlig å lure søkemotorene med forskjellige metoder, men søkemotorene er blitt mye smartere! De rangerer innhold som er viktig for publikum, slik at personene som håpefullt kaster seg over tastaturet - får løst sine oppgaver.
SEO handler like mye om mennesker, som om søkemotorer.


Det betyr at du må forstå menneskene, deres behov og hvilken informasjon de er på jakt etter. Du må vite hvilke ord de bruker, og du må forstå hvilket innhold de ønsker å finne.

Hvor starter brukerreisen? 

En brukerreise på internett starter så å si alltid med et søk på Google, eller en tilsvarende søkemotor. Store deler av trafikken vi får inn på nettsidene, er brukere som søker seg direkte til en undernettside. Det kan være en «om oss»-side, en tjeneste, et produkt, eller en annen underside.

Mange googler seg også til forsiden, og navigerer seg videre derifra.

Fortell meg om Google søket

«Vi ønsker å rangere innhold som er nyttig for dem som søker. Hvis ditt innhold er nyttig for dem, så ønsker vi å rangere det».

– John Mueller – Head Webmaster trans-analyst at Google.

 

Det handler om å skape innhold som Google finner nyttig, og kategoriserer som interessant for deres brukere. Fungerer det for mennesker, så fungerer det for maskiner. Budskapet her er: sett mennesker i sentrum når du skaper innholdet, så blir du belønnet av søkemotorene for arbeidet.

Noen velger den enkle, og noen ganger smarte veien

Vær obs på annonsering i Google. Når du søker etter et bestemt innhold vil du se at noen av artiklene som havner øverst er merket med «annonsert». Disse artiklene har betalt plassering, og det betyr at det nødvendigvis ikke er innholdet som er mest relevant for deg.

Du kan påvirke ditt kunnskapspanel

I høyremargen i Googles søkeresultat kan du i noen tilfeller se bokser, ofte et kunnskapspanel – dette kan du være med å påvirke. Søker du på ACOS får du opp en detaljert faktaboks på siden. Søk som blir gjort på avdelinger, produkter etc. kan trigge denne informasjonen og panelet på høyresiden. Denne er administrert fra Google Min Bedrift, og du kan logge deg på og påvirke hvordan informasjon som vises der blir seende ut.

Hvordan fungerer søkemotoren?

La oss fortelle deg dette ved hjelp av tre steg:

1) Det første Google gjør er å kartlegge hvordan internett ser ut.

Googles spider leter konstant etter innhold på internett og kartlegger nettsider døgnet rundt. De sjekker opp i lenkene og hopper så videre fra lenke til lenke – og vipps så finner de ditt nettsted. De sjekker seg så fra lenke til lenke på nettsiden din. Fra forsiden, og ned til tjenestesidene, til om oss sider, og så videre. Hvis du vil kan du kan melde i fra til Google hvor nettstedet ditt er, sånn at de kommer direkte til deg og kan indeksere. Nettstedskartet kan du sende direkte til Google. Nettstedskart ser slik ut: https://www.engeviken.kommune.no/sitemap.xml

Det er to måter å sende det inn, last ned sjekklisten nederst i artikkelen for å finne ut dette og få andre gods tips.  

Det som er viktig å merke seg er at dersom du har en side som ikke lenket opp fra de andre sidene, blir det vanskelig for Google å finne denne siden. I verste fall blir den ikke søkbar i det hele tatt. Det er også mulig å fortelle Google om enkeltsider og områder som ikke skal indekseres. 

2) Når Google har kartlagt nettsidene, blir de lagret i en indeks. En indeks = Google oversikt over internett (www). Når du søker så leter Google i eksisterende indeksert innhold, du søker med andre ord ikke på internett, men i indeksen til Google. Det er derfor de kan skryte over at du får 150 000 resultater på 0,48 sekunder.

3) Google rangerer så innholdet etter ulike kriterier. De sorterer innholdet som er mest relevant øverst. Det vurderes ut i fra: 

  • Er det mange som klikker på dine sider i søketreffsiden?
    • For å finne ut dette kan du benytte Google Serach Console, som er Googles verktøy. Inne i verktøyet kan du trykke på «ytelse», da får du oversikt over hvilke søkeord som gir treff på ditt nettsted, hvilke sider som vises på nettsiden og hvor mange som klikker på sidene. Dersom du har en side som besøkes ofte, men som får få klikk kan det bety at siden ikke oppleves som relevant for brukeren. På en annen side kan det også bety at siden er god, sånn at de finner svar på det de leter etter. Du må med andre ord gjøre vurderinger underveis. 
  • Får du henvisninger fra andre? I så fall er dette veldig positivt.
    • Inne i Search Console kan du klikke på «lenker», der kan du se hvilke av dine nettsider andre lenker til, hvem det er som lenker til deg, og hvor på sine sider de lenker fra. 
  • Er innholdet oppdatert og troverdig?
  • Google benytter Google RankBrain – kunstig intelligens/botter, som er flinke til å rangere innhold. De sjekker blant annet om innholdet er oppdatert.
  • En annen ting de benytter er LinkJuice – selv om det å løse oppgaver på nett og å gi god informasjon er blitt viktigere, så består fortsatt internett av nettsider som lenker til hverandre.
  • Er innholdet relevant? Dette legger RankBrain i høy grad vekt på. 

Hvordan kan vi jobbe med SEO i hverdagen? Og hvordan kan vi vise Google at innholdet er relevant?

Det deler vi gjerne med deg!

Last ned sjekkliste og tips her!

 

Skrevet av Malin Tøsdal